INTERVIEW

Gelukkig in het werk

Hoe belangrijk is werkgeluk? Harald Swinkels vindt het geluk in het realiseren van zijn grote droom, het maken van films. Mark Buitenhuis ziet dagelijks de economische waarde van werkgeluk. ‘Zeker weten dat een positieve instelling zorgt voor een beter resultaat. En andersom: als de zaken goed lopen, word je daar als ondernemer ook gelukkiger van.’

Harald verkocht twee jaar geleden zijn energiebedrijf om zijn jongensdroom te verwezenlijken, het maken van een eigen speelfilm. Met twee compagnons begon hij met commercials en bedrijfsfilms, om daarmee de speelfilm te financieren. Hij herinnert zich nog exact waar en wanneer hij ronduit koos voor zijn werkgeluk. In de file, op weg naar een opdrachtgever. ‘Iemand waar ik eigenlijk niet graag voor wilde werken, dat ook nog. We hadden een afspraak voor het maken van een bedrijfsfilm, waar ik helemaal geen zin in had. Waar ben ik in vredesnaam mee bezig, dacht ik. Als ik zo doorga, zijn we de komende tien jaar bezig met bedrijfsfilms en dan is mijn eigen film nog geen stap dichterbij gekomen. Ik heb meteen mijn twee zakenpartners gebeld en voorgesteld om ons alleen nog te richten op wat we het liefste willen doen: het maken van speelfilms. Ze waren het direct met me eens.’

Harald Swinkels
Verkocht zijn energiebedrijf aan een private-equity-partij en is sindsdien fulltime bezig met zijn passie: zijn eigen filmmaatschappij.

Eigen werkwijze, eigen voorwaarden

Harald leidt Mark Buitenhuis rond in de filmstudio die hij nu laat bouwen in Amersfoort. De nu nog kale bedrijfsruimte wordt flink vertimmerd, zodat er straks ruimte is voor regie, visagie, decors en lichtinstallaties. De opnames voor de eerste korte film beginnen binnenkort. Mark kijkt naar de filmindustrie met een bedrijfskundige blik. ‘Hoe zit deze branche in elkaar? Hoe komt de financiering voor een film tot stand? Hoe werken de verschillende organisaties samen?’ Harald heeft daarin een andere positie dan de gemiddelde Nederlandse filmmaker, vertelt hij. ‘Veel filmmakers zijn afhankelijk van subsidies van filmfondsen en omroepen. Die geldschieters bemoeien zich actief met de artistieke aspecten van een project, dat staat een onafhankelijk creatief proces in de weg. Ik heb het grote geluk dat ik voldoende financiële middelen heb om deze eerste korte film te maken op mijn eigen manier, met mijn eigen voorwaarden.’

Twinkelende ogen? Dan zit het wel goed

Mark Buitenhuis

Mark Buitenhuis
Regiodirecteur Private Banking bij Van Lanschot. Helpt familiebedrijven bij opvolgingsvraagstukken en ondernemers bij de opbouw en het behoud van hun zakelijke en privévermogen.

Een film maken is een ingewikkeld proces, waarbij de financiële kant van de plannen nogal eens onderbelicht blijft. Creatievelingen zeggen wel eens: ik kan niks met cijfertjes, zegt Harald. ‘Vraag je ze naar de financiële onderbouwing van hun project, dan komen ze in het beste geval met een spreadsheet van één velletje.’ Mark: ‘Daar ontbreekt dan de ratio, het talent om zakelijk te kijken naar creatieve processen. Terwijl een stevig financieel fundament belangrijk is, ook om andere geldschieters aan te trekken voor zo’n groot project. Bij impact investing, investeringen met een financieel én een maatschappelijk, sociaal of milieudoel, speelt dat ook een rol: beslissingen op basis van gevoel en de ratio. Professionaliteit en focus op rendement zijn juist heel belangrijk bij deze investeringen, want dat zorgt voor continuïteit. Bovendien geeft het de overige investeerders het vertrouwen dat er zorgvuldig met hun investering wordt omgegaan.’

Werkgeluk vergroot omzet, en vice versa

Gelukkige mensen werken harder en presteren beter. ‘Ondernemers die goed in hun vel zitten, boeken betere bedrijfsresultaten, dat zie ik voortdurend,’ zegt Mark. ‘Als ze me met twinkelende ogen een rondleiding door hun bedrijf geven, dan voel ik al snel dat het met dat bedrijf wel goed zit. Dat zie ik niet alleen terug in de cijfers, maar ik merk het ook aan de manier waarop mensen spreken over hun onderneming, aan het contact tussen medewerkers en de ondernemer en de positieve dynamiek op de werkplek. Uiteraard werkt dat twee kanten op: mooie resultaten zorgen weer voor extra plezier in het werk.’

Geweldige samenwerking

Harald herkent dat. ‘Bij filmopnames is iedereen, van de cameramannen tot de mensen van de catering, erop gebrand dat de opnames goed lukken. Die gedrevenheid leidt tot geweldige samenwerking. Je werkt dan ook sneller, de kwaliteit is hoger en niemand vindt het erg om iets nog een keer over te doen voor een nóg mooier shot. Aan het einde van de dag zijn we allemaal trots dat alles er goed op staat, ook de mensen die de broodjes hebben gesmeerd.’

De samenstelling van een team speelt een grote rol bij zo’n optimale samenwerking. Harald is dolblij dat hij kan werken met twee mensen die zijn werkmentaliteit delen, maar aanvullende talenten hebben. ‘We zijn kritisch op elkaars werk en soms schuurt het een beetje. Maar dat is goed, want zo houden we elkaar scherp. Ik werk met een producer die ontzettend goed kan organiseren. En de DOP (director of photography, hoofd van de camera- en lichtploeg, red.) brengt een berg aan technische ervaring mee. Jammer genoeg heb ik twee linkerhanden als het op klussen aankomt, maar het script komt uit mijn pen en straks met het regisseren kan ik me helemaal uitleven.’

Gedrevenheid zorgt voor hogere kwaliteit

Harald Swinkels

Mark besteedt in zijn werk ook veel aandacht aan de samenstelling van teams. ‘Ik werk graag met verschillende types met uiteenlopende gedragsvoorkeuren in mijn teams. Op die manier kunnen we voor elke klant en prospect zoeken naar de perfecte match met een adviseur. Iemand die op hoofdlijnen wil worden geïnformeerd, heeft geen klik met een adviseur die alles tot achter de komma uitlegt. De inhoud van een advies blijft natuurlijk hetzelfde, maar de manier waarop erover wordt gecommuniceerd, kan enorm verschillen. Daarmee maken we onze aanpak persoonlijk.’

Drive om succesvol te zijn

Wie ervaart meer werkgeluk, een ondernemer of een werknemer? Volgens beide heren zijn vooral ondernemers gelukkig in hun werk. ‘De drive om succesvol te zijn, is bijzonder krachtig bij de meeste ondernemers,’ zegt Mark. ‘Ze geloven ergens in, willen dat bewijzen. Als het lukt, geeft dat een enorme kick.’ Harald herkent dat. ‘Ik leg het zo uit: sommige mensen hebben een baan, anderen een vak. Mensen met een vak zijn inhoudelijk gedreven, of ze nou zelfstandig werken of werknemer zijn. Zij doen een stap harder, blijven gemotiveerd, zetten door. Mensen met een baan kijken op hun horloge: is het al half zes? Dat noem ik geen werkgeluk.’

Why does my heart feel so bad?

Als werk gelukkig maakt, wat gebeurt er dan als je stopt? Mark: ‘Voor de meeste ondernemers is het bedrijf hun leven. Het moment dat ze hun bedrijf overdragen, is lastig. Zelfs als het zakelijk gezien een goede beslissing is, hebben ze het er soms flink moeilijk mee. Dat laat zien hoe verknocht mensen zijn aan hun bedrijf.’ Harald herkent dat zwarte gat. ‘Ik had mijn handtekening gezet onder de overnamepapieren van het energiebedrijf en draaide de volgende dag Moby in de auto: why does my heart feel so bad? Het deed wat met me, ik vond het moeilijk. Iedere dag met dezelfde mensen samenwerken voelt toch als een warm bad. En het dagelijkse reilen en zeilen van een groot bedrijf heeft een bepaald ritme, een cadans. Ik ben van mezelf een tikje neurotisch en die structuur vond ik fijn. Soms mis ik dat nog. Maar iets creëren, werken aan een concreet resultaat, zoals nu met de film, is eigenlijk nog mooier. Ook spannend, want dit kan mislukken. Als deze film geen succes wordt? Dan maak ik gewoon een volgende.’

AANMELDEN MAGAZINE Like | 13
Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

LinkedIn

Contact

Naam

E-mail

Bericht

Verstuur

Aanmelden

Ontvang vijf maal per jaar het online magazine Cornelis. Het magazine staat boordevol interviews, video’s en interessante artikelen.

Aanhef *

Voornaam *

Tussenvoegsel(s)

Achternaam *

E-mailadres *

Meld aan