INTERVIEW

‘De sandwich­generatie ontzorgen, daar ligt onze kracht’

Steeds vaker krijgt Sybelle Gielisse, regiodirecteur Noordoost-Nederland bij Van Lanschot, vragen van de zogeheten sandwichgeneratie: mensen tussen de 40 en 60 jaar, ‘ingeklemd’ tussen zorg voor de kinderen en de ouders. ‘Het is heel dankbaar om klanten te adviseren en ontzorgen op gebied van testament en financiële ondersteuning.’

We spreken Sybelle (48) in haar kantoor bij Van Lanschot, waar klanten uit het hele land met regelmaat langskomen voor advies en informatie. Sybelle herkent zich in veel van de uitdagingen van deze generatie: ‘Ik heb zelf een drukke baan, twee opgroeiende kinderen en ouders die steeds meer zorg nodig hebben. Tja: vind dan maar eens tijd om goed na te denken over zaken als financiële ondersteuning, testament en nalatenschap! Mijn ervaring is dat klanten heel goed beseffen dat ze daarmee aan de slag moeten. Wat wij aanbieden is om ze daarin te ontzorgen. We zijn een klankbord voor hun wensen en ideeën en een betrokken adviseur die op basis van kennis en ervaring alles ook snel en goed kan regelen.’

‘Houd de harmonie in je gezin’

Met name zaken als testament en nalatenschap kunnen voor de sandwichgeneratie overwegingen met zich meebrengen die lastig en zelfs emotioneel zijn. Sybelle: ‘Denk bijvoorbeeld aan samengestelde gezinnen: hoe verdeel je de nalatenschap over je eigen kinderen en je stiefkinderen? Dat zijn afwegingen waarbij je niet alleen moet kijken naar de financiële kant, maar waarin je ook de harmonie binnen het gezin moet meenemen. Ik lees in het onderzoek  dat 49% van de ondervraagden die zowel kinderen als stiefkinderen hebben, het vermogen straks niet evenredig over beiden willen verdelen. Dat ís nogal wat. Ik herken dat klanten steeds vaker dit soort gevoelige zaken eerst met ons willen bespreken. Wat doet het met het gezin? Hoe komen we tot een helder testament met duidelijke en verdedigbare keuzes? Ik merk iedere keer dat het voor de klant een enorme opluchting is als we dan samen tot een oplossing komen waarmee de klant zichzelf en zijn dierbaren recht in de ogen kan kijken.’

‘Dat inzicht kan verhelderend én confronterend zijn’

Vaak hebben klanten zelf al een heel duidelijk beeld hoe ze de verdeling van het vermogen voor zich zien. Ook dan kan de adviseur van Van Lanschot een belangrijke rol spelen, legt Sybelle uit: ‘Voor mij is het in zo’n geval belangrijk dat de klant bij die verdeling weloverwogen keuzes heeft gemaakt. Wat ik dan op basis van onze kennis en ervaring doe, is inzicht geven in de consequenties van die keuzes. Dat kan heel verhelderend en soms ook heel confronterend zijn. Een van mijn klanten zei letterlijk: ‘Ik durf niet meer naar buiten: straks loop ik onder de tram zonder dat ik dit voor mijn dierbaren goed geregeld heb!’. Op die momenten zitten we echt helemaal in onze rol als private bank: samen de best passende manier zoeken om het vermogen aan de volgende generatie door te geven.’

Ik geef inzicht in de consequenties van keuzes. Dat kan heel verhelderend en soms ook confronterend zijn

‘Kinderen nu al leren omgaan met vermogen’

Het onderzoek laat ook zien dat de sandwichgeneratie het belangrijk vindt dat de kinderen leren de stap te maken naar volwassenheid, zeker op financieel gebied. Zelfredzaamheid is daarbij een belangrijk issue: een overgrote meerderheid vindt dat de kinderen hun eigen broek op moeten kunnen houden. En ze moeten zo goed mogelijk zijn voorbereid op een toekomst waarin ze met het beheer van vermogen te maken krijgen. Sybelle: ‘Daar steken we veel energie in, bijvoorbeeld door jongeren – samen met een vermogensadviseur – kleine bedragen te laten investeren, een goede les voor later. Ook hebben we regelmatig kleine evenementen met kinderen van vermogende ouders. Als in de toekomst een groot vermogen op je afkomt kan het heel prettig zijn om daarover te praten met een leeftijdgenoot die in hetzelfde schuitje zit.’

Als je écht geeft om je dierbaren, zorg dan dat je nalatenschap doordacht, helder en goed is geregeld

‘We helpen graag bij die testament-check’

Tot haar genoegen ziet Sybelle dat inmiddels meer dan 85% van de Van Lanschot-klanten de nalatenschap in een testament heeft vastgelegd: ‘Ik zeg altijd: als je écht geeft om je dierbaren, zorg dan dat je nalatenschap doordacht, helder en goed is geregeld. Daarmee voorkom je veel onnodige boosheid en verdriet.’ Ze voegt daar nog wel aan toe: ‘Wees ook duidelijk naar je dierbaren over wat er in je testament staat en doe iedere vijf jaar een check op de inhoud. Persoonlijke omstandigheden, maar ook bijvoorbeeld je financiën en externe zaken als wetgeving kunnen in vijf jaar veranderen. En natuurlijk helpen we graag bij zo’n check. Niet alleen van het eigen testament maar ook dat van de ouders van de sandwichgeneratie.’

En die klant van die tram: durft die weer naar buiten? Ze lacht: ‘Zeker! We hebben snel geschakeld na dat gesprek en alles goed vastgelegd zoals de klant dat graag wilde. Ja, dan heb ik echt zoiets van: daar doe je het nou voor als private banker!’

LEES HET ONDERZOEK

AANMELDEN MAGAZINE LIKE | 19
Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

LinkedIn

Contact

Naam

E-mail

Bericht

Verstuur

Aanmelden

Abonneer u nu op Cornelis,
het online magazine van Van Lanschot.

Aanhef *

Voornaam *

Tussenvoegsel(s)

Achternaam *

Postcode *

E-mailadres *

Telefoonnummer

Meld aan